tss rendezvény dj pápa
TSS Rendezvény Dj

Rane One teszt

Az egész még tavaly kezdődött, mikor megláttam egy kiszivárgott képet a neten, hogy valami nagy dobásra készül az egyik legelismertebb Dj technikai gyártónak számító Rane. A pixeles képről kivehető volt két kb. 7”-os bakelitlemeznek látszó tányér egy fémdobozon. Ez volt az a pillanat mikor befúrta magát az agyamba egy gondolat, hogy ez kell majd nekem, végre lecserélhetem az amúgy jól bevált, de már idősödő Traktor 3 – NI Traktor Kontrol S4 MK2 – Numark NTX1000 triumvirátust. Mikor végül megszületettek az első nagy felbontású képek és végignézhettem az első videókat, azonnal szerelembe estem. Kicsit húztam a szám az árcédulán, de végül eldőlt és az asszony is belement. Akkor, már tudod, hogy nyert ügyed van mikor azt a választ kapod, hogy „Ha megveheted, békén hagysz végre?!”. Belevágtam tehát és nem bántam meg, sőt, a kapcsolatunk újabb és újabb szinteket lép azóta is. Mármint a Rane One-al. Is.

Vásárlás előtt ugyan sok helyen kerestem, de a szokásos marketing anyagon felül anyanyelven sehol sem találtam információt a kontrollerről. Megpróbálok tehát segíteni azoknak a kollégáknak, akik még mindig emésztik a vásárlás gondolatát és bemutatom az új családtagot. Sok esetben ugyan más tollával is ékeskedve, de képességeimhez mérten minél több saját gondolatot hozzárakva:
Rane One teszt
Rane One teszt
Rane One teszt

Kinézet és érzet

Foglaljuk össze: A Rane One egy két csatornás, 7,2”-os motorizált tányérokkal ellátott professzionális DJ kontroller, gyárilag Serato DJ Pro szoftverrel. Egyértelműen a bakelit életérzés digitális leképzésére gyártották, kiegészítve az összes elvárható extrával.

A piacon eddig egy kontroller volt, amit tudnék hozzá hasonlítani, ez pedig Numark NS7, nyilván a motorizált tárcsák miatt, melyek szintén azonos méretűek és kialakításúak. Ha közvetlenül emellé tesszük a tesztalanyt, akkor a különbség elsősorban a több készülékről elérhető funkció az NS7 oldalára. A Rane One lényegesen leegyszerűsítettebb nála, cserébe viszont megkapjuk a világ eddigi legminőségibb kontroller összeszerelését, ami a nagy testvérre, a két Rane Twelve-re és a Seventy keverőre hajaz. Ugyanaz a tömör acél ház, csiszolt fémlemezek, gombok, padok, effekt pedálok, minden egybeöntve, mobil Dj-knek teremtve.

Deckek elrendezése

A One semmiben sem tér el a megszokott kontroller elrendezésektől. Deckenként 8 db színesen pompázó PAD, funkcióbillentyűk, start-stop, loop szekció, load szekció stb. Mindegyik gomb, fader és pad Rane-hez méltó minőségű, láthatóan örök lesz, mint a szegénység, még komolyabb használatbavétel esetén is. Kényelmes távolságok, megfelelő méretek. Aki ezen nem fér el, az valószínűleg Shaquille O'Neal DJ sulijában tanult. Ami kiemelésre méltó az általánoson (és a tárcsákon) felül, az a 100 mm-es pitch fader, ami kifejezetten hosszúnak számít, szépen fut, közepes ellenállással, pont kényelmes. Vannak, akiknek nem tetszik az elrendezése, tehát mindkettőt a készülék szélére raknák, de ne feledjük: a felépítés alapelve két lemezjátszó és egy keverő. Én is túl sok időt töltöttem az S4 MK2 társaságában, szoknom kellett ugyan, de végső soron így logikus. Ezen felül a deckek jobb sarkában kapott helyet egy érintésvezérelt kereső a betöltött mintához, amit egy pirosan világító Led csík kísér. Őszintén szólva ezt tekintem a konstrukció egyetlen hibájának, túl rövid a pontos kereséshez, sokkal hasznosabb lett volna inkább valamilyen kijelző a helyére. Bizonyára a Rane mérnökének a Knight Rider a kedvenc sorozata. A tárcsának külön fejezetet adok.

Mixer elrendezése

Rane One teszt mixer
Itt sincs új a nap alatt, volume fader, crossfader, EQ-k, Filterek, Main és Booth kimenet vezérlők. Itt kaptak helyet továbbá az effekt vezérlők, a Rane Seventy-ből már ismert „lapát” kapcsolókkal, aminek a használat-élményét csak akkor tudod leírni, ha egyszer kipróbáltad. Zseniális. Ellentétben a 2x3 soros FX gombokkal, amikbe könnyű belekeveredni.

A mixeren elhelyezkedő potméterek műanyagok ugyan, de érzésre elég stabilnak mondanám őket, az átlagnál nagyobb ellenállással forgathatók, ami nekem személy szerint tetszik. Valószínűleg idővel ezek majd azért egy kicsit bekopnak.

Anyagkialakítás

Rane. Ezzel ugye elmondtam volna mindent, azért annyival kiegészíteném, hogy már nyomkodtam saját vásárlásból, kollégáknál, boltokban és vendéghelyeken pár kontrollert de messze-messze ez a legerősebb összeszerelési minőség amit valaha tapintottam. Csiszolt lemezfedelek, acélváz, komoly súly. Játék-rackbe az ilyet ciki tenni szerintem.

Most páran lehet, hogy meg fognak sértődni, de ha eddig csak műanyag kontrollerekkel és CDJ-kkel volt valakinek dolga, annak nem is igazán lehet mihez hasonlítani a Rane One-t. Vannak, akik inkább a könnyebb dolgokat kedvelik, az én szemszögem viszont az, hogy minél nehezebb annál jobb. Szerintem nincs annál megnyugtatóbb érzés, hogy a cuccom túlélne egy robbanást is, majdnem 11 kiló!

Kiemelendő még, hogy a Twelve-ekhez hasonlóan a One is négy stabil, rezgéscsillapított lábon áll, amivel gyakorlatilag egy magasságon van az ipari sztenderd cuccokkal és bónuszként remekül beilleszthető alá egy laptop állvány is. Miért is nem vezeti be ezt minden top kategóriás kontroller gyártó?

Hangminőség

A Rane mindig is híres volt a kiváló hangminőségről, ez nyilván a One esetében sincs máshogy. A gyári adatlap szerint a DA konverterek eltérnek valamiben a Seventy-ben lévőtől, de ez nyilván az árszint miatt alakult így. A hangvilága így is részletgazdag és zajmentes, bár a legnagyobb felszerelésemmel még nem próbáltam, de meglepne, ha bármi probléma volna vele.

A neten talált leírások alapján a One szofter alapú keveréssel végzi a dolgát. Ez annyit jelent, hogy az EQ-k, filterek és minden egyéb kimeneti módosítás a Serato-n belül történik meg, nem pedig a hardveren. Talán ezért van, hogy analóg módban mintha egy kicsit teltebb lenne a hangképe, de lehet, hogy csak bebeszélem… Szerintem az emberek nagy része ebből semmit sem észlel, valószínűleg én sem ha nem tudnám, hogy analógban van.

Ezzel együtt is a szakemberek úgy vélik, hogy a Rane One a kontrollereket tekintve jó eséllyel pályázik a Roland koronájáért ami a hangminőséget illeti. Én hiszek nekik, de tapasztalat hiányában úgysem az én pálcám lesz az első amit eltörnek felette.

Tárcsák

Rane One teszt tárcsák
Alig vártam, hogy végre ide érjek. Bár nem tartom magam még csak közepes scratch DJ-nek sem, azt gondolom a legnagyobb élményt a kontrolleren kétség kívül a 7,2”-os akril tárcsák nyújtják. Felépítésre természetesen egy szabvány lemezjátszóra hajaznak, a lemezt egy fém, gyorskuplungos adapterrel tudjuk rögzíteni. Vagy hívjuk bakelitnek a megtévesztés kedvéért? Merthogy gyakorlatilag olyan érzés. Tényleg. Mintha acetilcellulóz-polivinilklorid lemez volna (forrás google, mennyivel viccesebb lenne minden alkalommal így mondani). A méretéből adódik, hogy vannak dolgok, amik még könnyebben is mennek a nagy bakelithez képest, ilyen pl. a beat juggling. Ne ijedjen meg senki a mérettől és ne kezdjen el senki dobálózni azzal, hogy „de hát ez csak egy kicsi szar az én SL1200-amhoz képest”. Szerintem elenyészően kevés dolog van amit egy normál vinyl-en lehet csak megcsinálni és ezen nem. Tehát ha nem hívnak Qbert-nek vagy MixMaster Mike-nak, akkor véleményem szerint neked is meg fog felelni. Tudom-tudom. Varázsa van egy bakelitnek, az előkészületek, a tisztítás, a hangzás meg minden… Én is csináltam, de azért nem rossz dolog itt a jövőben élni. Próbáld ki és meglátod miről beszélek! Az első pillanattól kezdve úgy érzed, mintha egy tűn és pickupon keresztül csinálnál mindent, brutálisan érzékeny és pontos. Ja és baromi erős. Rettentően szórakoztató, pláne magas nyomaték beállítással, merthogy a régi lejátszók érzését sem akarta a gyártó senkitől sem elvenni, így lehet választani kétféle nyomatékmódból is.

Pad-ok és gombok

Rane One teszt padok
Sokszor szóba került a nagytesó Seventy-Twelves széria, ebben is teljes az azonosság. Az akkori marketing az volt, hogy a legendás Akai MPC samplerekkel egyenértékű padok, tehát ez itt is áll. Lehetőségünk van választani az összes elterjedt funkcióból, hot cue, pitch play, loop, roll loop, sampler, slicer és a kedvenc új találmány a serato-tól: a scratch bank, ami tökéletesen illeszkedik a Rane One célpiacához.

A többi gomb hagyományos, kemény kattanású darab. Régebben a Rane élen járt abban, hogy ezek a kelleténél hamarabb kopnak el, szóval ettől egy kicsit azért tartok. Szívesen olvasnám a mára már több mint 3 éves Seventy széria használóit erről, remélem a gyártó feladta a harcot és győzött a minőség.

Crossfader

Rane One teszt crossfader
Mag Four. A legtöbb képben lévő Rane tulajnak nem kell bemutatni ezt a kontaktmentes típust, egy polcon van a Pioneer Magvel Pro-val. Kontrollereket tekintve ha jól tudom erről a bizonyos polcról csak a One-ba pakoltak bármit is. Na jó, így jött ki szépen a mondat, nyilván az Innofaderesek polca hosszabb. A fedlapot levéve egy csavar segítségével tudjuk állítani az ellenállását akár olyan könnyűre, hogy észre sem venni a súlyát. Két hibája van, az egyik, egy bagatell dolog: a középső jelzőcsíkot nagyobbra rajzolhatta volna a tervezőasztalon a Rane dizájnere. A másik sokak szerint inkább előny: a crossfadert a Serato vezérli, ugyanúgy ahogy hangkezelést. Most tényleg csináltak egy olyan kontrollert amibe egy méregdrága keverő crossfaderét teszik és rábízzák a szoftverre?

Bemenetek, kimenetek

Rane One teszt IO
Azt hiszem ha megnézzük a Rane One fenekét, senki sem fog csalódni, minden megtalálható benne, amit egy felső kategóriás kontrollertől elvárhatunk, sőt! Jennifer Lopez mehet vissza a blockra. Külön kiemelendő, hogy minden kimenet dupla XLR, nincs az a hangtechnikus mától aki belém tudna állni. A fejhallgató kimenet is mindkét Jack-et befogadja, az előlapon található a Cue/mix poti és split kapcsoló is ehhez dedikálva. Külön pacsi azért, hogy itt is bárki azonnal válthat crossfader és deck karakterisztikát (szintén potméterrel), nagyon hasznos funkció.

Bemenetek tekintetében van két RCA (phono és line választással) és egy harmadik is, amit a második mikrofonbemenet helyén aux-ként használhatunk.

Ha te is annyira a biztonság megszállottja vagy mint én, van egy jó hírem: a Rane One is meg tudja oldani két laptop vezérlését, a dupla USB portnak köszönhetően.

Két kombinált (XLR/TRS) mikrofonbemenetet kapunk még, 2 sávos dedikált EQ lehetőséggel és hangerőszabályzással, aminek szintén az előlapon adtak helyet, off kapcsolóval is spékelve.

Ha valakinek nem volna elég a Rane One saját fegyverarzenálja, természetesen a cucc használható lemezjátszóval és/vagy CDJ-vel is. Az elvárásoknak és az árcédulának megfelelően DVS kompatibilis eszközről van szó, ami papíron támogatja a Serato DVS plugint is. Igazából volna lehetőségem kipróbálni, de nem tettem meg. Őszintén… pont emellé tegyek lemezjátszót?

Serato Dj Pro

Mivel éveken keresztül elsősorban Traktort használtam, azt hiszem, hogy itt nem fogok túl sok részlettel szolgálni a legtapasztaltabbaknak. A váltás egyik oka egyébként épp a szoftver volt, nem érkeznek túl jó hírek a Native Instruments (új gépek, tulajdonosi struktúra, stb.) háza tájáról. A serato egy felesleges sallangoktól mentes, magas minőségű, egyszerűen kezelhető, univerzális és megbízható program, ezt minden serato user így gondolja szerintem. A Rane One vonatkozásában elég szoros az együttműködés szoftver és hardver között, az eddig teljesített üzemórák alapján semmilyen kommunikációs vagy laggolási problémát nem észleltem.

Árazás

Na ebben biztosan eltérő vélemények vannak a szakmán belül, pláne mert azt gondolom kis országunk teljes egészében Pioneer berendezkedésű. Ha Dj akkor Pio, ezt nem ellenszenvből írom természetesen. Lássuk tehát a konkurenciát ár alapján:

 

  • Pioneer DJ DDJ-1000 SRT
  • Pioneer DJ XDJ-RX2
  • Denon DJ Prime 2
  • ...

 

Áh... Hagyjuk is, mert nem érdemes ebbe belemenni. Mikor leírtam a listát már tudtam, hogy nem is igazán ezek mellé kell tenni a One-t, mert egyáltalán nem egy asztalon játszanak. Minden felsorolt típus másban jó mint a tesztalany, ezzel próbálom elejét venni a vitának. Ez a Rane jelenleg egy egyedi megoldás a piacon, ami az eddig kompakt-kontroller szinten nem tapasztalt turntablism életérzést szeretné nyújtani a felhasználónak, tehát gyakorlatilag csak egy ellenfele van, az pedig a nagytesó Rane Seventy plusz két Twelve. Ezek összértéke még ha csak a sima keverővel (nem MK2-vel) számolunk is több mint bruttó 900 ezer szép magyar forint. Ha ezek mellé tesszük a Rane One jelenlegi 580 ezer forintos árát és kompaktságát, úgy gondolom annyival nem ér többet nagy szett.

 

A más tollával való ékeskedés (angol nyelvű tesztek olvasása) közben vitatémának láttam a cikkek alatt az összehasonlítást egy alacsonyabb árszínvonalú, 4 csatornás keverővel, ez pedig NI S4 MK3. Annyi tapasztalatom van a legújabb, magátólpörgőrezgő' Native Instruments üdvöskével, hogy sokáig én is nézegettem majd személyesen is kipróbáltam. Ahogy a fent soroltoknál is írtam, egy teljesen más célpiacnak készült kontroller, ami remek választás olyan mobil DJ-knek akik csak előkapják, vagy rackben hagyják és mehet a buli hajnalig. Néha még bele-bele is scratchelnek egy-egy számba, de akinek már volt a keze alatt bakelit, az jól tudja, hogy teljesen másra való, teljesen más élményt nyújt.

Összegzés

Rane One

Elmondhatjuk tehát, hogy jelenleg egyedülálló kontrollerről van szó, amit olyan mobil Dj-knek találtak ki, akik imádják a Vinyl-t és erős markuk van. Kiváló minőségű, kompromisszummentes kivitelezés és nagyon magas „wow” faktor, és ahogy az interneten gyűjtöttem az ihletet a bejegyzéshez, úgy tűnik nem én voltam az egyetlen ilyen véleményű teszt író. Minden Dj-nek kívánok naponta minimum egy órát a Rane One társaságában, mert kiváló endorfin forrás. De már másfél percnyi Dr Dre instumentál egy sima scratch mintával is felér egy tábla csokival. Kerüld hát el a cukorbetegséget és válaszd a Rane One-t!

Leírás:

Termékjellemzők:

 

  • 7,2” átmérőjű motorizált tányérok Quick Release technológiával
  • Megbízható RANE összeszerelési minőség és érzet
  • Azonnali hozzáférés a szoftver effektekhez a 2 fém FX kapcsoló segítségével
  • Ultrakönnyű MAG FOUR crossfader
  • Magas- és mély szűrő 3 sávos EQ-val
  • Dedikált loop vezérlők
  • Különálló, többfunkciós performance padok Serato Scratch Banks funkcióval
  • Lemezjátszó-stílusú start/stop
  • XLR fő- és másodlagos kimenetek
  • 2 db Vonal/lemezjátszó bemenetválasztó
  • 2 db USB kapcsolat számítógépekkel
  • Hordozható DJ kontroller (11 kg)
  • Serato DJ Pro tartozék (a DVS funkció külön megvásárolható)

 

 

Technikai specifikációk:

 

Padok:

16 db velocity-érzékeny RGB háttérvilágítású padok, 8 különböző móddal

 

Faderek:

MAG FOUR crossfader, állítható ellenállással, karakterisztika szabályzással és fordító kapcsolóval

2 db Sztenderd csatornafader közös karakterisztika szabályzással fordító kapcsolóval

 

Csatlakozások:

2 db XLR kimenet (Main)

2 db XLR kimenet (Booth)

1 db RCA sztereo kimenet (Master)

2 db XLR / 6,3mm TRS bemenet (Mic 1-2)

2 db RCA sztereo bemenet (Aux)

1 db 6,3mm TRS kimenet (Fejhallgató)

1 db 3,5mm TRS kimenet (Fejhallgató)

2 db USB-B port

1 db IEC tápkábel bemenet

 

Tápellátás:

IEC, 100-240V, 50/60Hz, 50W

 

Méretek, tömeg:

H x SZ x M: 674 x 345 x 124 mm

10,68 kg